چه نوع جک پارکینگی برای درب پارکینگ شمامناسب میباشد ؟
انواع جکهای پارکینگی کدامنند ؟
بیشترین نوع جک پارکینگی در ایران کدام نوع هستند ؟



دربهای لولایی انواع مختلفی دارند که در جنس و متریالهای گوناگون ساخته می شوند .
بهترین راه برای انتخاب نوع درب پارکینگی یا همان جک پارکینگ توجه به چند نکته می باشد :
1)تعداد تردد در شبانه روز
2)وزن هر لنگه درب (در صورتی که درب ریلی نباشد)
3)طول و عرض هر لنگه درب
هر لنکه درب بازویی انواع مختلفی دارد که میتوان به دو دسته الکترو مکانیک و هیدرولیک در جکهای بازویی و موتورهای ریلی مکانیک و شناور در روغن اشاره کرد .


جکهای پارکینگی الکترو مکانیک :

معمولا برای دربهای با وزن کمتر از 450 کیلو با طول و عرض کمتر استفاده می شود ,با تردد کمتر و تعداد واحد کمتر که با نیروی مکانیک کار می کند و معمولا موتور شافت گیربکس ماردون و یک یا چند چرخ دنده با جنس برنج یا تفلون می باشد.
معمولا جک پارکینگی الکترو مکانیک در دو نوع پیستونی و شافت از زیر یا کالسکه ای می باشد که در ولتاژهای کاری 24 ولت , 12 ولت و 220 ولت , در بازار ایران قابل دسترسی می باشد .


از جمله جکهای پارکینگی الکترو مکانیک پیستونی که در بازار ایران موجود می باشد میتوان به برندهای :
وی تو V2 /

فک FAAC /

بی اف تی BFT/

پورتکو PROTECO /

 سیماران SIMARAN /

دئا DEA /

سوزوکی SUZUKI /

بنینکا BENINKA/

جینیوس GENIUS /

سوماتک SUMATECH /و غیره اشاره نمود .


در مدل شافت از زیر به برندهای:
نایس NICE/

ام هوس M HOUSE /

لایف LIFE /

بی اف تی BFT /

لیفت مستر LIFT MASTER /

سرای SERAI /

اف 600 بتا BETA  F600 و غیره اشاره کرد .

محاسن جک پارکینگی الکترومکانیک :


از نقاط قوت یا محاسن جک پارکینگی الکترو مکانیک میتوان به 
1) قیمت مناسب آن 
2) هزینه تعمیر پایین
3) در دسترس بودن 
4) سادگی کارکرد جکهای پارکینگی الکتر مکانیک 
5) و قابلیت استفاده از برق اضطراری یا ups در مدلهای 24 ولت و 220 ولت در مواقع قطع برق اشاره کرد .

برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت خدمات تعمیر یا معرفی برندهای مناسب برای درب پارکینگ خودتان میتوانید با کارشناسان شرکت ابریشم SILK سیلک ارتباط برقرار کنید :

شماره های تماس :  44977818 / 44968596 / 09124596715



معایب جک پارکینگی الکترو مکانیک :


از جمله معایب جک پارکینگی الکترو مکانیک می توان به 
1) محدودیت تردد 
2) توان پایین جک در تحمل وزن بالای درب پارگینگ اشاره نمود.


جکهای پارکینگی الکترو مکانیک همانطور که از نامشان مشخص می باشد از قطعات مکانیکی مانند چرخ دنده برنجی و مهره ماردون پلاستیکی و ماردون و موتور تشکیل شده که خرابی جک  بر اثر ضربه , مرور زمان و فشار در این جکهای پارکینگی زیاد است. 
البته در صورت انتخاب نکردن جک مناسب برای درب, این مشکل بیشتر به چشم می خورد .

جکهای پارکینگی هیدرولیک :


جکهای پارکینگی هیدرو لیک برای دربهای دو لنگه با وزن بالا و تردد بالا و همچنین درب تک لنگه با این خصوصیات استفاده می شود .
معمولا جکهای بازویی هیدرولیک را برای درب کارخانه ها ,سوله ها , درب پارکینگ ویلا و تمام دربها با وزن زیاد استفاده می کنند . برخی برندهای جک پارکینگ هیدرولیک برای درب با وزن تا 2000 کیلو نیز مورد استفاده قرار می گیرد .
جک درب برقی هیدرولیک معمولا برای دربهای با وزن زیاد ,تعداد تردد بالا و طول و عرض زیاد استفاده می شود .
جکهای هیدرولیک به دلیل استفاده از فشار روغن دارای قدرت زیاد بوده و معمولا با دست قادر به نگهداشتن آن نخواهیم بود .
جکهای پارکینگی هیدرولیک نسبت به جکهای پارکینگی الکترو مکانیک مقاومت بیشتری در برابر نفوذ پذیری آب و خاک را دارا هستند .
معمولا دلیل واردات جک پارکینگی هیدرولیک از کشوهای اروپایی مدار فرمان اکثر جکهای پارکینگی هیدرولیک می باشد که از نوع تک سرعته بوده و این اتفاق به دلیل نیاز بازار کشورهای اروپایی و تک فصل بودن این کشور ها می باشد .
حال آنکه باید در نظر داشته باشیم که کشور ما چهار فصل بوده و روغن که عنصر اصلی در جکهای پارکینگی هیدرولیک می باشد با تغییر دما عکس العملهای متفاوتی خواهد داشت و نیاز به کنترل سرعت و قدرت در زمانهای مختلف دارد .


برای حل این مشکل می توانید از مدار فرمان ایرانی سه یا دو سرعته ابریشم با نام تجاری SILK سیلک تولید ملی استفاده کنید تا این مشکل جکهای بازویی هیدرولیک پوشانده شود .


هنگام خرید جک بازویی هیدرولیک باید دقت داشته باشید که پک این جکهای درب شامل
1) دو عدد بازو
2) مدار فرمان
3) دو عدد ریموت
4) یراق آلات
5) چشمی لادری
6) چراغ چشمک زن یا چراغ خطر دم درب میباشد .


از جمله برندهای جک پارکینگی هیدرولیک میتوان به مدلهای
بی اف تی : مدل BFT luxBx , و BFT LUX GوBFT LUX G
از برند فادینی : FADINI HINIDI 880و همینطور FADINI NUPI66
و از برند فک : FAAC SB402 اشاره کرد .

جک بازویی دو لنگه درب پارکینگ :

 

  

 

 
رایج ترین نوع درب پارکینگی در ایران درب پارکینگی دو لنگه می باشد .
معمولا طول هر لنگه بین 1.5 تا دو متر و ارتفاعی بین 2.30 تا 3 متر دارا می باشند.
برای نصب جک پارکینگی یا به اصطلاح عموم جک برقی برای این نوع درب , باید به وزن هر لنگه درب , تعداد تردد , ارتفاع , شمالی یا جنوبی بودن درب و همچنین فضای نصب جکها از نظر داشتن سقف برای جلوگیری از خیس شدن در زمان بارندگی و باز بودن فضای باز و بسته شدن توجه نمود.

برای دربهای دو لنگه بهترین نوع مدار فرمان , مدار فرمان دو سرعته با قابلیت سرعت و تایم مجزا برای هر لنگه درب پیشنهاد می شود .
منظور از سه سرعته یا دو سرعته بودن مدار فرمان , سیکل کاری جک پارکینگی است .
در مدارات تک سرعته با یک سرعت استارت زده و با همان سرعت تا انتهای کار پیش رفته و درب باز یا بسته می شود و با توجه به تایم تنظیم شده برای مدار در انتهای کار , برق جک یا بازو قطع میشود .
در صورتی که در مدارات فرمان دو سرعته , جک پارکینگی در ابتدای کار با صد درصد سرعت و قدرت موجود استارت زده و بعد از رسیدن به نیمه سیکل کاری جک پارکینگی یا درب , با کاهش سرعت و رساندن آن به پنچاه درصد یا کمتر که قابل تنظیم می باشد , مسیر خود را ادامه داده و به انتهای کار رسیده ؛ با کمترین ضربه و صدا به چهار چوب درب ( در حالت بسته شدن ) و به دیوار ( در حالت باز شدن ) می رسد .
ولی در مدارات فرمان سه سرعته , جک پارکینگی در ابتدای کار با سرعت و قدرت کمی استارت زده بعد از چند ثانیه حرکت به سرعت صددرصد رسیده و در انتها نیز با کاهش سرعت , کار خود را پایان می دهد که کمترین صدا و ضربه در باز و بسته شدن را خواهیم دید .

مدار فرمان ایرانی دو و سه سرعته ابریشم مدل v80 با نام تجاری silkسیلک

 

 


 

 

برای جکهای بازویی تک لنگه و دو لنگه این قابلیت را دارا بوده وقابل نصب برروی تمامی برندهای جک در ایران می باشد.
در نصب جک پارکینگی دو لنگه می توان از جکهای بازویی 12 , 24 و 220 ولت استفاده نمود که در فرصتی دیگر درباره هر نوع از این جکهای بازویی توضیح خواهیم داد .
پک جک پارکینگی دو لنگه شامل :
1) دو عدد بازو
2) یراق آلات
3) دو عدد خلاص کن جک بازویی
4) یک جفت چشمی
5) دو عدد ریموت کنترل
6) چراغ فلاشر یا چراغ چشمک زن و اخطار درب
7) مدار فرمان 
8) و باکس مدار فرمان بوده که در جکهایی با ولتاژ 12 یا 24 ولت  ترانس نیز اضافه می گردد .

 

جک درب بازکن پارکینگ درب اتوماتیک تک لنگه :

   

 

 

 

این نوع درب از یک لنگه درب تشکیل شده که بطرف چپ یا راست باز می شود .
درب تک لنگه معمولا به یک فضای 90 درجه ای نیاز دارد تا امکان رفت و آمد اتومبیل فراهم شود .
معمولا درب تک لنگه بیش از 3 یا حداکثر 4 متر طول و سه متر ارتفاع نباید داشته باشد .
دلیل اصلی آن افزایش وزن و نشست درب میباشد که خرابی درب برقی یا همان جک پارکینگی بالا خواهد رفت .
استفاده از قفل برقی در نصب جک پارکینگی برای درب تک لنگه ضروری میباشد , زیرا به دلیل عدم استفاده از قفل برقی امکان باز شدن درب با فشار و درصد خرابی جک پارکینگی بالا می رود .
دلیل این مشکل طول زیاد درب پارکینگ تک لنگه میباشد.
در ساختمان هایی که معماری خاصی برای ساختمان به کار برده اند که امکان باز شدن درب از یک طرف وجود نداشته باشد از درب های تک لنگه استفاده کرده اند .
به طور مثال در ساختمانهایی که پارکینگ در طبقه همکف و زیر زمین قرار دارد از این نوع درب پارکینگی استفاده می شود.
معمولا درب پارکینگی تک لنگه قابلیت نصب برای تمامی ساختمانها را دارا بوده و محدودیت خاصی ندارد. نکته بسیار حائز اهمیت برای انتخاب جک پارکینگی مناسب برای درب تک لنگه مدار فرمان آن می باشد که قابلیت سه سرعته یا حداقل دو سرعت مجزا با قابلیت تنظیم سرعت باز و بسته شدن درب را نیز داشته باشد .
دلیل این مهم ضربه نزدن در انتها و ابتدای سیکل کاری جک پارکینگی میباشد.
در غیر این صورت ویا استفاده از مدار فرمان جک تک سرعته امکان شنیدن ضربه های شدید , بسیار می باشد.
لذا برای جلوگیری از این امر می توانید از مدار فرمان ایرانی سه سرعته ابریشم مدل v80 با نام تجاری سیلک SILK استفاده نمایید .
این مدار فرمان به شما این امکان را می دهد برروی هر نوع درب و حتی درب های تک لنگه نیز بتوانید آن را  نصب کنید .
نکته دیگر این که سعی کنید در نصب جک بازویی تک لنگه حتما از جک بازویی پیستونی با شافت بیش از 62 سانت استفاده شود .
شافت جک بازویی پیستونی در اندازه های 42 سانت /

جک بازویی با شافت 52 /

جک بازویی با شافت 62

و جک بازویی با شافت 72 سانت در بازار با برندهای جک پارکینگی که در اصطلاح به جک برقی در بین مردم معروف می باشد قابل دسترس هستند.
پک کامل جک پارکینگی تک لنگه برای تک بازو شامل :
1) یک دستگاه بازویی با شافت 62 یا بیشتر از 62 سانت ودارای پلیت انتها و ابتدای کار
2) دو عدد ریموت فابریک
3) چشمی فوتو سل
4) فلاشر 
5) کارت گارانتی خدمات که مدت آن بسته به سیاستهای کاری شرکتهای وارد کننده از شش ماه تا سه سال می باشد 

درب اتوماتیک پارکینگ ریلی (کشویی) :

  


 

 

درب اتوماتیک پارکینگی براساس ساختار به دو گروه درب اتوماتیک کشویی و لولایی تقسیم می شود. درب های اتوماتیک کشویی در ساختمان هایی که فضای کافی برای نصب درب لولایی وجود ندارد استفاده می شود. البته فضای جانبی کافی برای حرکت کشویی درب باید وجود داشته باشد. درب اتوماتیک کشویی با نام درب اتوماتیک ریلی نیز شناخته می شود.

 

 

درب های ریلی اتوماتیک کشویی پارکینگی بیشتر مناسب پارکینگ هایی است که دارای فضای محدودی در عمق و بالای محیط پارکینگ یا محوطه می باشد. و ضمناً در فضاهای جانبی سمت راست یا چپ محل نصب درب برای حرکت کشویی درب اتوماتیک به اندازه کافی فضا وجود دارد. مکانیزم کار این نوع درب ریلی به صورت کششی و به وسیله چرخ دنده پرقدرت بر روی دنده شانه ای می باشد. سیستم اتوماسیون این دربها با استفاده از انتقال قدرت گیربکس در دو مدل چرخ دنده شانه ای و زنجیری ارائه می گردد.

ویژگی ها:

  • قابلیت تردد نامحدود
  • جهت استفاده بر روی درب های عریض و سنگین
  • عملکرد آسان در باز و بسته شدن توسط ریموت، کلید یا وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه
  • قابلیت نصب باطری ذخیره کننده برای کارکرد در زمان قطع برق
  • دارای سنسور حرکتی و چشم مادون قرمز جهت کنترل و کاهش سرعت در برخورد با موانع
  • داشتن حداقل صدا و حداکثر قدرت
  • سرعت بالای درب ریلی اتوماتیک 

  

درب اتوماتیک ریلی مکانیزمی قدرتمند برای مصارف مختلف از جمله ورودی انبار، کارخانجات و ادارات دولتی و راه حلی کارآمد برای محل هایی با تردد بالا و درب های سنگین می باشد. با استفاده از یک مکانیزم ساده و در عین حال موثر شما می توانید یک دروازه ورودی تمام اتوماتیک برای پارکینگ های خود داشته باشید.

ساختار کلی درب اتوماتیک ریلی به شکلی است که یک لنگه درب که به طور معمول بیشتر از 2/5 متر طول دارد به صورت کشویی و بر روی ریل به سمت چپ یا راست حرکت می کند و فضای ورودی را به صورت کامل باز می کند

  

 کاربرد این دربها برای مکان هایی توصیه می شود که:

به تمام فضای ورودی پارکینگ نیاز باشد و اندازه ی درب به قدری بزرگ باشد که استفاده از مدلهای مشابه مقرون به صرفه نباشد. محدودیتی برای استفاده از دربهای ریلی وجود ندارد و قابلیت استفاده در پارکینگهای مسقف و روباز را دارند.

معمولا باز و بسته شدن این درب کم صدا می باشد .

از جمله معایبی که برای این نوع دربها می توان برشمرد داشتن فضایی معادل اندازه ی خود درب در سمت چپ یا راست آن است.


بخش های اصلی درب اتوماتیک کشویی (ریلی)‌ عبارتند از:

1)موتور و گیربکس

2)مدار فرمان

3)چراغ فلاشر

4)چشم ایمنی (فتوسل)

5)رسیور و ریموت.

موتور مورد استفاده در درب اتوماتیک کشویی دارای انواع ۲۴ ولت، ۲۲۰ ولت تک فاز و ۳۸۰ ولت سه فاز می باشد که هر کدام قدرت حمل درب به وزن مشخصی را دارد. برای روانکاری گیربکس معمولا از گیریس در اپراتور درب های اتوماتیک کشویی استفاده می شود ولی در برخی مدل ها مجموعه موتور و گیربکس درون روغن شناور می باشند که تحت عنوان هیدرولیک در بازار شناخته می شوند.

از جمله مزایای مدل هیدرولیک می توان به روانکاری بهتر گیربکس و تعداد سیکل کارکرد بیشتر نسبت به درب های اتوماتیک کشویی معمولی اشاره کرد.

انتخاب اپراتور مناسب برای درب پارکینگ ریلی براساس میزان تردد و وزن درب باید انجام شود.